Rozwiązywanie konfliktów w pracy

Powrót z urlopu, a nawet każdy kolejny poniedziałek w pracy dla wielu osób stanowi wyzwanie znacznie większe niż samo zdobycie zatrudnienia. Dzieje się tak głównie ze względu na panującą w miejscu pracy atmosferę. Nie mamy wpływu na wiele czynników, które ją kształtują. Na szczęście, możemy  wiele osiągnąć, rozwiązując na bieżąco konflikty, w których bierzemy udział.

Nie szukaj winnego

Być może uważasz, że współpracownicy są nieznośni, a szef to psychopata, ale samo przerzucenie winy za konflikt na kogoś innego nie poprawi twojej sytuacji. Aby żyć w zgodzie z innymi, trzeba poszukać podłoża nieporozumień. Niekoniecznie od razu uda wam się wypracować harmonię, ale może się okazać, że wystarczy zawrzeć dogodny dla obu stron kompromis i wspólnie postarać się poszukać źródeł konfliktów.

konflikt 1280x853 Rozwiązywanie konfliktów w pracy

Znajdź realne przyczyny konfliktu

Często rzeczywiste powody kłótni leżą poza intencjami zamieszanych w konflikt stron. W miejscu pracy nierzadko są one skutkiem złej organizacji, nieprawidłowego podziału obowiązków i niedopasowaniem systemów wartości lub priorytetów osób, które mają ze sobą współpracować. Zastanów się czy masz wpływ na jeden z tych czynników lub czy nie da się porozumieć z innymi, żeby zmienić funkcjonowanie grupy, przepływ informacji lub sposób zarządzania.

Zaakceptuj konsekwencje porażki

Może się zdarzyć, że próby rozwiązania konfliktu się nie powiodą lub też zdecydujesz się zmienić pracę, a nie atmosferę w pracy. Podejmując działanie pamiętaj, że nie mamy wpływu na wszystko, a zwłaszcza na wybory innych osób. Nie każdemu może zależeć na usunięciu konfliktu w tym samym stopniu, co tobie. Poczujesz się bezpieczniej, jeśli zanim podejmiesz wysiłek przywrócenia harmonijnego porozumienia, opracujesz plan awaryjny na wypadek niepowodzenia. Będzie ci łatwiej spokojnie komunikować się w tej sprawie z innymi.

Zgódź się na kompromis

Sztuka rozwiązywania konfliktów polega przede wszystkim na uznaniu, że zarówno nasz, jak i cudzy interes jest tak samo ważny i bez uwzględnienia sposobu, jak można je ze sobą pogodzić nie będziemy w stanie niczego w tej kwestii zmienić. Podczas zawierania kompromisu pamiętaj o swoich granicach i nie staraj się również niepotrzebnie wymuszać na innych zgodę na coś, co nie jest konieczne. Po jakimś czasie może się okazać, że jednak ze stron żałuje tak zawartego kompromisu i konflikt wybuchnie z nową siłą.

Rozmawiaj

Komunikuj jasno, gdy uważasz, że dzieje się coś złego zanim dojdzie do otwartej walki. Nie zapominaj przy tym wspomnieć, że zależy ci na współpracy i wypracowaniu drogi, na której da się razem iść do celu bez deptania po sobie wzajemnie. Jeśli będą łagodzone drobne sprzeczki, jest bardzo prawdopodobne, że duże konflikty wcale się nie pojawią.

  • Share: