Regulacja trybu dnia zgodna z rytmem zegara biologicznego

Zmuszanie się typowego skowronka do aktywności późnym wieczorem, gdy w końcu jest czas dla siebie i bliskich, często kończy się frustracją. Z kolei sowy przeżywają horror, gdy słyszą dźwięk budzika o poranku. Praca nad zegarem biologicznym w celu dopasowania go do naszej aktywności życiowej nie zawsze musi przypominać walkę o przetrwanie.

Znajdź swój typ

Początkowo wyróżniono tylko najbardziej skrajne typy, czyli sowy i poranne skowronki. Okazuje się jednak, że część z nas nie odnajduje się w tym podziale. Badacze tematu nazywają takie osoby kolibrami. Obecnie istnieje wiele teoretycznych podejść do tematu zegara biologicznego. W praktyce najlepiej zacząć po prostu od wyłapania problemów, jakie spotykamy, gdy nasz zegar biologiczny nie współgra ze szkołą, pracą, koniecznością załatwiania spraw w urzędach, udanym życiem rodzinnym i godzinami aktywności partnera. Większość osób zdecyduje, czy mniej odpowiada im nadmierna aktywność w pierwszej czy w drugiej części dnia.

 

poranek 1280x852 Regulacja trybu dnia zgodna z rytmem zegara biologicznego

 

Jeśli bliżej ci do skowronka

Zadbaj o dłuższy sen o poranku za pomocą większego zaciemnienia sypialni. Bedziesz wstawać o tej samej porze, co zawsze, ale z mniejszą werwą. Zaczniesz dzień spokojniej. Pamiętaj, że jesteś w najlepszej formie rano i jeśli masz możliwość zaplanowania swojej aktywności, uwzględnij w tym czasie wyzwania, które wymagają większego wysiłku umysłu. Będzie cię kusić, żeby właśnie wtedy dać upust swojej energii fizycznej, ale jeśli przeniesiesz zadania wymagające kreatywności czy skupienia na godziny popołudniowe, wykonasz je z większym trudem. Jeśli nie masz wpływu na pewne okoliczności, na przykład, na godzinę ważnego spotkania, możesz wcześniej je precyzyjnie zaplanować, żeby nie zdawać się tylko na swój ograniczony od południa potencjał. Popołudnie i wieczór przeznacz na aktywność fizyczną, zwłaszcza na sport. Nie tylko poprawisz swoją kondycję, ale też podkręcisz swoją energię na następnych kilka godzin dnia. Warto też zaplanować sobie na wieczór jakieś lekkie, ale angażujące czynności takie, jak rozrywka czy spotkania z przyjaciółmi. W bezproblemowy sposób przesuniesz nieco swoją aktywność bliżej godzin nocnych.

 

sowa 1280x896 Regulacja trybu dnia zgodna z rytmem zegara biologicznego

 

Jeśli bliżej ci do sowy

Zostaw odsłonięte okna. Brak zaciemnienia sprawi, że rano szybciej zaczniesz się budzić i nawet jeśli nie wstaniesz od razu, dźwięk budzika nie będzie wstrząsem. Otwórz okno, postaraj się szybko przewietrzyć – pijąc ciepły napój na tarasie, robiąc zakupy lub biegając. Nie tylko dotlenisz organizm, ale też dostarczysz sobie naturalnego światła i twoje ciało szybciej zareaguje na komunikat, że zaczynasz dzień. Wszelkie przypomnienia i alarmy zaplanowane na pierwszą część dnia ustaw nieco wcześniej. Możesz też przesunąć czas na wybranym zegarze. Sowy mają tendencję do spóźniania się zanim na dobre się rozkręcą. Poranek nie jest porą, kiedy czujesz się najlepiej, więc załóż, że widać to po tobie. Okaż sobie wyrozumiałość, nie wymagaj od siebie zbyt wiele, ale też zadbaj o to, żeby inni nie musieli narażać się na twoją gburowatość w tych godzinach. Ważniejsze rozmowy i spotkania zaplanuj w czasie, gdy twój nastrój będzie już lepszy. Drzemki w ciągu dnia zostały wynalezione właśnie po to, żeby ułatwić ci życie. Jeśli wstajesz bardzo wcześnie, nawet odzyskując dobry humor w południe, postaraj się w okolicach trzynastej o krótki wypoczynek. Zabierzesz się za zadania zaplanowane na popołudnie z jeszcze większą energią. Wieczorem postaraj się wyciszyć i zadbać o poranek. Przygotuj się na następny dzień, a zaczniesz go bez poczucia zagubienia i niechęci.

 

  • Share: