Netykieta – poznaj podstawowe zasady zachowywania się w Internecie

Dzisiaj ludzie są często oburzeni chamstwem i nieprzyzwoitym zachowaniem innych w sieci, ale jednocześnie sami stale naruszają etykietę w Internecie, ponieważ nawet nie wiedzą o jej istnieniu.

Zaledwie 15 lat temu ciężko było wyobrazić, jak bardzo Internet wejdzie w życie całego społeczeństwa. Dziś tak nas to pochłonęło, że zaistniała potrzeba stworzenia i przestrzegania podstawowych zasad zachowania. Internet stał się dostępnym i wszechobecnym środkiem komunikacji dla szerokiej grupy osób o różnych zainteresowaniach, poglądach politycznych i religijnych, preferencjach, nastrojach, potrzebach, wieku, płci, statusie społecznym i poziomie życia. Z tego powodu nieustannie pojawiają się sytuacje konfliktowe – każdy chce udowodnić swoją rację i pokazać swoją siłę. Dlatego nie możemy zapominać o podstawowej etykiecie w Internecie.

Netykieta jest całkiem nowym pojęciem. Ten rodzaj etykiety otrzymał swoją nazwę w formie neologizmu poprzez połączenie słów „etykieta” i „net” (sieć). Przez netykietę rozumie się ogólnie przyjęty format zachowania członków jakiejkolwiek społeczności internetowej, co zapewnia komfortową komunikację z pozostałymi członkami tej społeczności.

Ważne jest, aby wziąć pod uwagę, że netykieta nie może być uważana za ogólnie przyjętą i jednolitą dla wszystkich. W różnych społecznościach panują swoje zasady postępowania, swoja netykieta, z tym trzeba się liczyć. Ale każdy powinien znać podstawowe zasady zachowania w sieci. Oto najważniejsze z nich:

  1. Pamiętaj, że komunikujesz się z prawdziwą osobą, która też jest człowiekiem. Ma prawo do swojej opinii. Poza tym, dziękować, witać się i żegnać z drugą osobą lub grupą osób, jest podstawą jak zwykłej etykiety, tak i etykiety w sieci.
  2. Nie obrażaj. Ludzie, komunikując się w sieci, czują absolutną bezkarność. Obrażanie nieznajomego w sieci jest czasem łatwiejsze niż przywitanie się z nim. Bądź ponad to. W końcu, możesz wyrazić swoje zdanie zbyt emocjonalnie i zapomnieć o tym za kilka dni, ale twój wpis lub komentarz w społeczności publicznej pozostanie na zawsze. Twoje poglądy mogą się z czasem zmieniać, ale twoja zniewaga pozostanie plamą na twojej reputacji. W Internecie taka kłótnia nazywa się „Flame”. To nie znaczy, że musisz ciągle milczeć. Jeśli nie zgadzasz się z jakąś osobą, powiedz to. Jednak pamiętaj, że musisz krytykować nie ją, tylko jej punkt widzenia. Jednocześnie nie zapominaj o granicach, a także o kulturze osobistej.
  3. Nie odchodź od tematu. W Internecie wielokrotne odejście od tematu nazywa się “Offtopic”. Jeśli piszesz na jakiś temat, nie oddalaj się od niego i pisz ściśle merytorycznie. Nie warto też pisać wiadomości, które mają charakter reklamy bezpośredniej lub pośredniej, wielu członków różnych społeczności bardzo negatywnie odnosi się do takich wiadomości.
  4. NIE PRZESADZAJ Z CAPS LOCKIEM! W sieci użycie wielkich liter (Caps lock) jest postrzegane jako podniesienie tonu wypowiedzi lub agresywne nastawienie. Co więcej, nadużycie wielkich liter znacznie pogarsza czytelność tekstu. Staraj się nie używać tego w praktyce. Nie nadużywaj również  znaków interpunkcyjnych, dobrze???????? To też jest denerwujące.
  5. Skorzystaj z wyszukiwania i FAQ. Tak, rada może wydawać się banalna, ale niewiele osób ją stosuje. W społecznościach lub na forach nie wszyscy czytają często zadawane pytania, dlatego powstają zapytania, odpowiedzi na które znajdują się na tej liście. Jest to bardzo denerwujące dla administratorów, ponieważ nie szanujesz ich pracy i czasu. Podobną reakcję wywołują pytania, które zostały już opublikowane we wcześniejszych tematach. Aby uniknąć takich sytuacji, zalecane jest korzystanie z opcji wyszukiwania. Pozwoli to nie tylko uniknąć agresji ze strony administratorów, ale także znacznie przyspieszy uzyskanie odpowiedzi na Twoje pytanie.
  6. Nie spamuj. Niewątpliwie znaczenie słowa „spam” nie jest już konieczne do wyjaśnienia komukolwiek, wszyscy już się z nim spotkali. I wszyscy jesteśmy zirytowani tymi wiadomościami od nieznanych osób, na które nie wyraziliśmy zgody, prawda? Tak więc, nie bądź obiektem irytacji. Nawet jeśli chcesz wysłać wiadomość masową, spraw, aby była jak najbardziej spersonalizowana i wyjaśnij powód swojej wiadomości od pierwszych wierszy.

 

Leave a Reply